9 Mart 2015 Pazartesi

4 YAŞINDA ÇOCUKLARIN DÖNEMSEL GELİŞİM ÖZELLİKLERİ


                4 yaşına geldiklerinde çocuklar, 3 yaşında bireyselleşmelerini sağlıklı şekilde tamamlamış olduklarında, ertelemeyi becerebilen, bekleyebilen, sosyalleşmiş, dünyanın kendinden başkalarıyla da paylaşılabilen, kuralları tanıyan ve sınırları bilerek kendi sınırlarını da oluşturmuş bireyler haline gelirler. Tercih ettiği arkadaşları olan, sevdiği oyun ve oyuncaklara sahip, cinsiyetini ve cinsiyetinin özelliklerini gösteren, sosyal anlamda daha uyumlu, enerjik, bedensel olarak beceri göstererek yapabildiği her şeyden keyif alan bir yapıdadır. Günlük olarak davranışlarında değişiklik gösterebilen yapısı çocukluk özelliğini devam ettiren yapısının bir parçasıdır.


                Motor beceriler ve bedensel gelişim olarak 4 yaş çocuğu; pedal çevirme, sıçrama, takla atma, keskin dönüşler, top oyunlarının tamamı gibi beden koordinasyonu ve hatta denge gerektiren hareketlerde ustalaşmıştır. Daha küçük boncukları daha ince ipe dizebilme, daha yüksek kuleler oluşturma, kalem tutuşu doğru tutuşa uygun hale gelmiştir. Örneklere bakarak çizimlerinde şekil taklidi yapabilir. Resim çizimlerinde renk kullanımı ve çeşitlilik artmıştır. İnsan figürü çizimleri kafa olmaktan çıkmış, önce çöpten adam, ilerleyen aylarda da hatları belirgin silüete geçer. Ev figürü dahil kaba olarak çizebilir ve çizdiklerini adlandırabilir. Çatal ve kaşık kullanımında tam yetişkin becerisi gösterir. Giysilerini çıkarıp giyebilir, düğme ilikleyebilir ve fermuar çekebilir. Yapabildiklerini gördükçe kendi öz-bakım süreçlerini hatta yetişkinin yapabileceklerini bile üstlenmekten hoşlanır. İnatlaşma ve kendi isteğine göre hareket etme özelliği, bu dönemde, bu sebepten devam eder. 

                Yakın zamanlı hafıza kapasitesi artmıştır. Geçmiş deneyimlerini paylaşmaktan hoşlanır. 4 yaşın sonlarında ev adresini bilebilecek ve söyleyebilecek mental seviyeye ulaşmıştır. Esprileri anlayabilir ve hatta espri yapabilir. 20’ye kadar olan sayıları ezbere sayabilir. 1-5 arası sayıları tam olarak bilebilir, nesnelerle eşleştirebilir. Kelime haznesi arttıkça durumlara uygun olmayan hatta argo olabilecek sözcükleri keşfettiğinde, kullanmaktan hoşlanır. Bağımsız davranışları ile dikkat çeker. Korkusuz ve atılgan görünebilir, bazı zamanlarda ise ebeveynlerinin arkasına saklanacak kadar ürkek davranabilir.

“Akran arayışının, arkadaş sevgisinin üst seviyeye çıktığı ilk dönemdir. Drama içeren oyunlardan, rol oyunlarından, kılık değiştirmekten çok hoşlanır. Yaratıcılığının üst seviyeye çıktığı bu dönemde yetişkinleri şaşırtabilir ve bundan keyif alır. Daha uzun öyküler dinleyebilir. Merak özelliğinin bu dönemde gelişmesi ile özellikle “neden” sorusunu oldukça sık sorar. Bildiği şarkıların ve melodilerin sayısı artmıştır. Bunları sergilemekten de keyif alır.

                Her gelişim evresi kendine ait evrensel özelliklerini içinde barındırır. Aileler bu gelişim özelliklerini iyi bilirlerse çocuklarını yetiştirirken daha az zorlanır, daha az şaşırırlar. Çocuğumuza has olmayan ve problem olarak görülebilen davranışların aslında büyümenin, gelişimin ve birey olmanın yolunda birer basamak olduğunu fark etmek ve bilmek, ebeveynlerin yolunu aydınlatacaktır.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...